czwartek, 16 stycznia 2014

Jak zrobić obręcz dziewiarską / how to make knitting loom

Cześć : )

całkiem niedawno, za sprawą Uli z bloga wolnymczasem.pl, dowiedziałam się o istnieniu urządzenia o nazwie "obręcz dziewiarska". Świetna sprawa dla ludzi, którzy (tak jak ja) nie umieją posługiwać się drutami a marzą im się fajne zimowe czapy :).

Hi : )
thanks to Ula (wolnymczasem.pl) I found out there's a tool called "knitting loom". It's great solution for people who can't knit (like me :D) and dream about cap for the winter.


I po raz kolejny w moim życiu pojawił się problem pieniądza - obręcze to dosyć droga zabawka dla kogoś, kto chce się nią pobawić kilka razy i wrzucić w odmęty szafy.

The problem was the price - knitting loom is too expensive toy for people who want play with it only few times.

Dlatego postanowiłam zrobić obręcz samodzielnie (no, prawie :D).
That's why I decided to make my own loom :D

Potrzebowałam do tego:
I used:



- przedmiotu, z którego można wyciąć pierścień - szukałam w sklepach typu Castorama, niestety nie mieli interesującej mnie średnicy (obręcze sklepowe mają średnicę 24 cm, ja mam mały łepek, więc wystarczyło mi 23 cm). Skończyło się na tym, że kupiłam plastikową miskę, która w górnej części nie zwężała się i która miała odpowiednią sztywność (bo też nie o to chodzi, żeby obręcz żyła własnym życiem)
- kleju w pistolecie (właściwie to nie klej...)
- zawleczek rozginanych - z tym była największa zabawa. Użyłam 36 zawleczek o średnicy drutu bodajże 5 mm - najlepiej pójść do jakiegoś przyjaznego sklepu metalowego i dobrać je wg uznania :)

- the object you can cut off the circle (store-bought looms' dia=24 cm but 23 was enough for my head) - I was looking for that in DIY store and finally bought plastic bowl - it was rigid enough and the top part of bowl didn't expand;  
-hot glue gun (actually it's not glue...)
- cotter pins - I used 36 pins (dia 5 mm) - you'd better go to the DIY/metal store and look for the proper size

A więc robimy:
1. Obetnij górną część miski tak, żeby otrzymać pierścień (tu przyda się pomoc płci silnej - kocham Cię Tato)
2. Zeszlifuj papierem ściernym ostre krawędzie pozostałe po cięciu
3. Nałóż na pierścień zawleczki w równych odstępach
4. Całość połącz gorącym klejem (nie żałuj go!)
5. Dla ułatwienia późniejszej pracy wykonaj nacięcie w dowolnym miejscu obręczy, żeby można było wetknąć w nie włóczkę

So we're making loom:
1. Cut off top part of the bowl to make plastic ring (you may need man's help - love you Dad)
2. Smooth tough edges with sandpaper
3. Set cotter pins on your ring in equal spaces
4. Now use a lot of glue :)
5. To make knitting easier, make a cut on your loom (to hold the yarn)

Gotową obręcz już pokazałam - a tak wygląda pierwsza czapa na niej zrobiona:
You've seen finished loom - and that's what does my first cap look like:




Obręcz może nie powala estetyką, ale doskonale spełnia swoje funkcje i kosztuje grosze :)
This knitting loom isn't very pretty but it's functional and costs pennies :)

Kiedy już będziecie mieli własne kółeczko, odsyłam do Uli po przyjemny filmik tłumaczący, co i jak:
http://wolnymczasem.pl/obrecz-dziewiarska-z-czym-to-sie-je/

11 komentarzy:

  1. ekstra!!!! super! cieszę się strasznie! piękna czapa Ci wyszła! :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Odpowiedzi
    1. dziękuję : ) mam nadzieję, że opis jest wystarczająco jasny ;>

      Usuń
  3. Zawsze uważałam, że potrzeba jest matką wynalazków.
    Świetny pomysł i zastosowanie.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. i świetna zabawa, polecam z całego serduszka :D

      Usuń
  4. Świetne
    A co ile cm umieszczone są kołeczki? Jaką mają odległośc między sobą

    OdpowiedzUsuń
  5. Świetnie to wykombinowałaś.....a czapka śliczna

    OdpowiedzUsuń
  6. o matko, a ja właśnie od kilku dni łamię sobie głowę z czego by tu zrobić obręcze, i te okrągłe, i te podłużne :) teraz już wiem :) dzięki :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Koszt tych wszystkich elementów przewyższa zakup takiego koła dziewiarskiego, koło 24 cm kosztuje ok 18 zł. Gdzie tu sens ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kiedy robiłam obręcz (ponad 3 lata temu), gotowe były bardzo trudne do zdobycia - pamiętam, że jedyne, jakie znalazłam, były w Tchibo i kosztowały ok. 50 zł za 3 sztuki w różnych rozmiarach. Ja potrzebowałam jednego rozmiaru, więc zamiast 50 zł wydałam nie więcej niż 15.
      crafting hard

      Usuń